📖 Intro
Panteon możnaby rzec, że jest w Rzymie od zawsze, choć to wprost niewyobrażalne patrzeć na budowlę, stojącą w tym samym miejscu od przeszło 2 tysiący lat. Czy można policzyć, ilu ludzi gościło w jej wnętrzu, ile osób o niej mówiło? Ile budowli z naszych czasów ma szansę przetrwa choć polowę tego czasu?
Kościół, który uchronił świątynię
To praktycznie jedyna budowla starożytna, która przetrwała do naszych czasów w stanie nienaruszonym. Udało się to dlatego, że w 609 roku wschodniorzymski cesarz Fokas podarował go papieżowi Bonifacemu IV, a ten zaadoptował wnętrze na kościół chrześcijański pod wezwaniem Santa Maria ad Martyres, czyli św. Marii Panny od Męczenników. Według tradycji, z chrześcijańskich katakumb i cmentarzy zwieziono tu kości świętych męczenników i pochowano je pod ołtarzem. Stąd świątynia wzięła swoją nazwę.
Ale Panteon to też największa na świecie budowla kopułowa z niezbrojonego betonu. W jego wnętrzu może się zmieścić sfera o średnicy 43, 3 metra. Jego nazwa pochodzi od greckich słów pan – wszystko i theoi – bogowie, co łącznie oznacza miejsce poświęcone wszystkim bogom.
Kto zbudował Panteon?
Panteon ufundował Marek Agrypa w 27 roku p.n.e. Był on rówieśnikiem, przyjacielem i najbliższym współpracownikiem, a na końcu również zięciem cesarza Oktawiana Augusta. To głównie dzięki niemu, Oktawian pokonał Marka Antoniusza i Kleopatrę pod Akcjum. Gdy Agrypa dostatecznie się wzbogacił na bitwach, wrócił do Rzymu i zakupił ziemie na Polu Marsowym. Objął też swój trzeci konsulat, zajął się budową term, akweduktów, naumachii oraz świątyń. Pierwotny Panteon miał kształt prostokąta, budowla nie przetrwała jednak pożaru Rzymu w I wieku. roku. Zachował się tylko prostokątny portyk z kolumnadą i napisem fundacyjnym na belkowaniu frontonu, poświęconym Agryppie. M • AGRIPPA • L • F • COS • TERTIVM • FECIT – co możemy przetłumaczyć: Zbudował go Marek Agrypa, syn Lucjusza, konsul po raz trzeci.
Świątynię zaczęto odbudowywać za czasów cesarza Trajana, a ukończono za panowania Hadriana w 125 roku. Nie ma pewności co do nazwiska jej architekta, podejrzewa się że był nim genialny Grek Apollodoros z Damaszku, który pracował w tym czasie w Rzymie dla obu cesarzy.
Niezwykła, doskonała budowla
Nowy Panteon zbudowano w formie cylindra nakrytego kopułą i połączonego z portykiem za pośrednictwem proanosu. Pozostawiono też zachowany prostokątny portyk z kolumnadą i napisem. Za czasów Hadriana świątynia była zadedykowana siedmiu bóstwom planetarnym: Apollinowi – bogu Słońca, Dianie – bogini Księżyca, Wenus, Saturnowi, Jowiszowi, Merkuremu i Marsowi. Bóstwa te uosabiały niebiańską harmonię i perfekcję.
Panteon jest rotundą, czyli budowlą na planie koła, o średnicy 43,6 m i takiej samej wysokości. Dziś stoi w lekkim zagłębieniu, ale gdy powstawał teren był znacznie obniżony. Przedsionek z tympanonem znajdował się na podwyższeniu, do którego prowadziły schody. Szesnaście kolumn z szarego granitu wytoczono z monolitycznych bloków w Egipcie i statkami przetransportowano do Rzymu.
Zewnętrzna ściana budowli jest podzielona na trzy pasma. Każdy z pierścieni ma trochę inny odcień, bo wykorzystano do niego inny budulec. Najniższa kondygnacja to mieszanka betonu, tufu i trawertynu. Środkowa to beton, tuf i cegła. Najwyższa i jednocześnie najlżejsza to beton i rozbita cegła.
W starożytności tympanon zdobiła dekoracja z brązu, najprawdopodobniej cesarski orzeł, a także znajdowały się na nim kwiatony i dźwigary. Dziś pozostały po nich liczne otwory, przypominające dziury po kulach. Nakaz zdjęcia ozdób wydał papież Urban VIII Barberini w 1625 roku, gdyż potrzebował brązu do odlania armat dla Zamku św. Anioła. Aby nie rozsierdzać oburzonego ludu, papież ogłosił, że potrzebuje metalu, aby ukończyć spiralne kolumny Berniniego nad grobem św. Piotra w bazylice w Watykanie. Po tym wydarzeniu pozostało niesławne powiedzenie Quod non fecerunt barbari, fecerunt Barberini – czego nie zniszczyli barbarzyńcy, zniszczył Barberini.
Imponujące są również drzwi do Panteonu. To najokazalsze z najstarszych zachowanych w Rzymie. Mają blisko 7,5 m wysokości i 4,5 metra szerokości oraz ważą blisko 20 ton.
Wnętrze
Wnętrze Panteonu zachwyca i zaskakuje jasnością, mimo że nie ma w nim żadnych okien. Jedyne światło dociera tu przez otwór w kopule, o średnicy 9 metrów zwanym oculusem. Otwór nigdy nie był zakryty, co pozwala na dostawnie się do środka deszczu. Tu sprawdza się jednak idealnie system odwadniający znajduje się w podłodze.
Co roku w święto Zesłania Ducha Świętego, które przypada w niedzielę, w pięćdziesiąt dni po zmartwychwstaniu Chrystusa, z oculusa na wiernych spada deszcz płatków róż. Panteon to również kalendarz słoneczny. Co roku 21 kwietnia, w dniu urodzin Rzymu, światło wpadające przez górny otwór pada wprost nad drzwi do świątyni i oświetla je w samo południe. Każdego dnia możemy zaobserwować jak poruszające się światło, przesuwa się po przestrzeni wnętrza, działając jak odwrócony zegar słoneczny, wyznaczający czas światłem, a nie cieniem.
Niezwykłe sklepienie Panteonu sprawia wrażenie lekkości, choć waży ponad pięć tysięcy ton. Nie zaskakuje, zatem fakt że kopuła stała się archetypem wszystkich kopuł zbudowanych w następnych stuleciach i tych religijnych, i świeckich. Odlano ją z mieszanki betonu i kruszyw, przechodzącej od cięższej u podstawy do coraz lżejszej na szczycie. Jej grubość zmniejsza się od blisko sześciu metrów przy ścianach do półtora metra przy oculusie.
Kopuła ozdobiona jest kasetonami, ułożonymi w pięciu idealnych pierścieniach po 28 sztuk, co miało znaczenie symboliczne i numeryczne. 28 to suma liczb naturalnych, występujących od 1 do 7, a 7 to liczba mistyczna i boska, dokładnie tyle dni potrzebował Bóg by stworzyć świat. Podobnie tworzony jest wystrój całego wnętrza, które tworzą koła i kwadraty. Całość uzupełnia doskonała akustyka.
W murze na którym opiera się kopuła, miejscami grubym na ponad 6 metrów, wykute są nisze przeznaczone kiedyś na posągi czczonych tu bóstw. Dziś większość z nich zajmują grobowce królów włoskich oraz znanych mistrzów sztuki i architektury. Jest tu grób m.in. wielkiego malarza i architekta Rafaela Santi, jego asystenta Perina del Vaga, groby znakomitego architekta Baltazara Perruziego oraz grobowce króla Wiktora Emanuela II oraz jego następcy Humberta I.
Plac Rotundy
Panteon znajduje się przy placu Rotundy przy którym stoi fontanna z obeliskiem. Całość z Panteonem w tle tworzy kompozycyjną jedność. Ten widok sprawia, że wiele osób błędnie nazywa to miejsce Placem Panteonu. Plac ten przez wiele lat służył jako targ rybny, na którym handlowano niemalże na progu kościoła i pomiędzy starożytnymi kolumnami. Pierwsze próby uporządkowania tego miejsca, by było godne świątyni podjął w połowie XV wieku papież Eugeniusz IV. Ponownie uczynił papież Grzegorza XIII, gdy na placu ustawiono fontannę projektu Giacomo della Porty. Na początku XVIII wieku plac wzbogacono o egipski obelisk nazywany Macuteo. Wzniesiono go za pontyfikatu Klemensa XI Albani, stąd znajdujący się na nim herb papieża – 8 ramienna gwiazda z górami z trzema szczytami. Nazywany jest Macuteo, czyli Maklowiusza, gdyż w XIV wieku stał przed kościołem pod wezwaniem tego świętego. To 1 z 13 monolitów znajdujących się w Rzymie. Ma ponad 6m wysokości, a wraz z cokołem i krzyżem prawie 15 m. Został wyciosany w Egipcie w czasach Ramzesa przez cesarza Donicjana, który przeznaczył go na ozdobę w świątyni egipskiej bogini Izydy.
Choć dzis ciężko to sobie wyobrazić, to przyzwyczajenia mieszkańców była tak silne, że handel w tym miejscu kwitł nadal. Jeszcze w XIX wieku rzymscy podróżnicy Plac Rotundy opisywali mało pochlebnie. Handlowano na nim nie tylko rybami, ale też egzotycznymi ptakami. Bylo to miejsce bardzo głośne, dopiero w 1847 roku ułożono tu bazaltową kostkę zwaną sampietrini. W 1906 roku włoscy emigranci z Buenos Aires ufundowali nawierzchnię z drewnianego parkietu pochodzącego z lasów argentyńskich, który całkowicie tłumił hałas wozów i stukot końskich kopyt.
Ciekawostką jest również fakt, że przy Placu powstał jeden z pierwszych hoteli w mieście, o którym wzmianki sięgają 1467 roku – Locanda del Montone.
🚶♀️➡️Wizyta
Bilety można kupić bezpośrednio z w zewnętrznych automatach, znjadujących się na placu, w pobliżu wejścia. Wejście jest na wskazane w określonym przedziale czasowym. Dzieci do lat 18 wstęp mają wstęp bezpłatny.